اظهارنامه ارزیابی در EFQM قسمت بیست و دوم


 رويکرد :
كنترل كيفيت توليد و انتقال انرژي از اهداف كلي شركت برق منطقه اي خوزستان مي باشد . كه رسالت اين هدف به عهده معاونت بهره برداري بوده و توسط مديريت توليد ، مديريت بهره برداري ، مديريت فني و مهندسي شبكه ، مديريت ديسپاچينگ جنوبغرب ، مديريت مالي و اداري و امور  ديسپاچينگ فوق توزيع پيگيري و دنبال مي شود .
 دستیابی به تولید مطمئن و پایدار انرژی الکتریکی ، حفظ آمادگی و کاهش محدودیتهای تولید واحدهای نيروگاهها ، عملکرد توليد انرژی مطلوب و مناسب مطابق با سهميه پيش بينی شده ، ارائه عملکرد مناسب در بازار برق و حصول در آمد های لازم برای شرکت برق منطقه ای خوزستان و ساير ذينفعان میباشد.
باتوجه به رشد بار و نياز مشتركين هرساله فعاليتهاي توسعه شبكه هاي توزيع جديد و اصلاح شبكه هاي موجود به نحوي برنامه ريزي تا حداكثر پايداري شبكه حفظ گرديده و حداكثر رضايت مشتركين جلب گردد.
بمنظور بهينه سازي شبكه موجود و همچنين توسعه شبكه هاي جديد برمبناي اصول مهندسي بگونه اي كه بتواند حداقل تا پنج سال آينده جوابگوي نيازها بوده از اهداف عمده دراجراي طرح جامع مي باشد.بمنظور حصول اطمينان از حسن اجراي پروژه هاي توزيع برق .صورت وضعيتهاي مربوط به پيمانكاران اعم از شركتهاي توزيع برق وابسته و مشاوران توسط دستگاه نظارت عاليه بصورت مستمر كنترل مي گردند.به منظورتدوين واجرايي نمودن دستور العملها ، استانداردها ومشخصات فني تجهيزات وايجاد يك رويه مشخص جهت خريد كالاها واستفاده از خدمات مشاوره اي در شركت هاي توزيع علاوه برتشكيل كميته هاي تخصصي ، باتشكيل جلسات متعدد در معاونت توزيع با حضور نمايندگان توزيع وشركت هاي مشاور فني در زمينه كيفيت تجهيزات ، مغايرت هاي مشاهده شده در دستور العملها و نيز اصلاحات احتمالي استانداردها تشكيل مي گردد.استفاده از خدمات  شرکت هاي مشاوره اي در زمينه فعاليتهاي طراحي ونظارت براجراي طراحهاي توزيع ومطالعات شبکه به منظور كنترل عملكرد صحيح شركت هاي توزيع ومشاورين فني ، روند گزارش دهي مشخص ومدوني دردستور كار قرار گرفته تا بر اساس آن كيفيت تجهيزات مورد استفاده ، اجراي دستوركارها توسط شركت هاي توزيع از نظر پيشرفت فيزيكي پروزه مطابق با برنامه تعيين شده وكيفت اجراي دستوركارها ونيز عملكرد موثر مشاورين مد نظر قرار دارد.برگزاري مستمر جلسات بهبود بهره برداري ازسوي معاونت نظارت برتوزيع وبكارگيري روشهاي مناسب و تصميم گيري جهت تجزيه و به منظور هدايت ونظارت برعمليات  بهره برداري شبكه هاي توزيع ورسيدگي به حوادث واتفاقات با هدف كاهش ميزان خاموشي ها وانژي توزيع نشده ، امور نظارت بر بهره برداري با استفاده از خدمات مهندسين مشاور بصورت ناظر مقيم در شركت هاي توزيع وارسال گزارشات واقعي از ميزان وعلل خاموشي ها  و ورود اطلاعات به بانك اطلاعاتي وپردازش ونتيجه گيري نقش قابل قبولي را در اصلاح اين روند برعهده دارد.
رويــــكرد در فرایندهای مرتبط با دیسپاچینگ :
هدف از ايجاد مراكز ديسپاچينگ بوجود آوردن ابزاري جهت پايش و اندازه گيري كمـيت ها ي شبكه فوق توزيع  مي  باشد بـــــــطوري كه بكمك اين اطلاعات  بتـــــــوان تصمـــــيم گيري هاي مناسبي جهت بهره بردراي و پايداري شبكه انجام داد براي اين منظور مي بايست  امـــــكانات و روش هاي  زير خلق شود.
ا يجاد يك سيستم ONLINE  يكپارچه در سراسر شبكه خوزستان .
ارسال كليه اطلاعات و پارامترهاي مورد نياز جهت كنترل شبكه فوق توزيع.
تهيه دستورالعملهاي مناسب جهت هماهنگي در اجراي  برنامه هاي خاموشي و كنتــــرل شبكه بين بهره برداري و ديسپاچينگ.
نظارت بر سيستم SCADA  و رفع نقص هاي احتمالي و توسعه آن.
جمع آوري وثبت اطلاعات بدست آمده جهت تهيه آمار و گزارش هاي مورد نياز مجموعه
برنامه ريزي مدون جهت اجراي خاموشي ها  بمنظور كاهش خاموشي به مشتركين جهت تعميرات فصلي و دوره اي.
هدف از تهيه گزارش جهت ارائه گزارشهاي مديريتي و ايـــجاد بايگاني و ذخيره اطلاعات وضعيت شبكه بطوريكه با بررسي آن در طي سالهاي مختلف بتــــوان تغييرات وضعيت شبكه را از نظر رشد بار ، فلوي جريان ، در صد قطعي هاي شبكه ، پيش بيني و بررسي نمود. براي اين منظور مي بايست اهداف و برنامه ريزي ذيل دنبال و اجرا گردد.
تهيه گزارش بار 24 ساعته از كليه ترانسها و فيدرهاي شبكه فوق توزيع پيش بيني كوتاه مدت بار شبكه فوق توزيع ثبت كليه قطعي هاي ايجاد شده در شبكه به همراه علت قطع و ميزان خاموشي اعمال شده تهيه فرمهاي گزارش جهت ارائه به مديران كلان ايجاد فرمهاي گزارش حوادث-  
- هدف از مهارت در هماهنگي مانورها ، آشنايي هر چه بيشتر پرسنل دو اداره كنترل شبكه خوزستان و اهواز با سيستم پستهاي اين شبكه       مي باشد تا بر اساس اطلاعات تئوري و تجربي بـــدست آمده تصميم گيري مناسبي در جهت بهره برداري مناسب از شبكه را اتخاذ نمايند . بـــدين منظور برنامه ريزي هاي ذيل مي بايست انجام گردد. بازديد مداوم پرسنل اين دو اداره از پستها جهت مطلع شدن عيني و مشاهده اي از تغييرات پست. تهيه دستورالعمل هاي كاري كه مطابق آن الگوي عملكردي به فرد ارائه گردد. آمــــوزش علمي  پرسنل در سمت و سوي كه ديدگاههاي حفاظتي تجهيزات را در ذهن پرسنل آشكار نمايد.تمام کارهایی که شرکت تعمیرات انتقال نیرو ، معاونت طرحهای توسعه برق یا بهره برداری قرار است روی شبکه انجام دهند با هماهنگی و برنامه ریزی گروه برنامه ریزی انجام می شود.
رويكرد در فرايندهاي بهره برداري :
بمنظور بهره برداري اصولي و بهينه از پستهاي انتقال و فوق توزيع و اطمينان از اجراي دستورالعملهاي ثابت بهره برداري ( كه از طرف شركت توانير ابلاغ شده است ) مديريت بهره برداري انجام وظيفه مي نمايد .
كنترل كيفيت توليد و انتقال انرژي از اهداف كلي شركت برق منطقه اي خوزستان مي باشد . كه رسالت اين هدف به عهده معاونت بهره برداري بوده و توسط مديريت توليد ، مديريت بهره برداري ، مديريت فني و مهندسي شبكه ، مديريت ديسپاچينگ جنوبغرب ، مديريت مالي و اداري و امور  ديسپاچينگ فوق توزيع پيگيري و دنبال مي شود .
معادل فارسي واژه DISPATCH  به معني هدايت و راهبري ميباشد و هر سيستم كه داراي مراكز متعدد در سطوح مختلف باشد نيازمند يك مركز كنترل يا ديسپاچينگ ميباشد كه هماهنگي لازم را بين اين مراكز بوجود آورد .
منظور از ديسپاچينگ در صنعت برق ، مجموعه اي از ابزارها و ادوات و سيستم و سازمان ميباشد كه وظيفه نظارت بر پايداري  فركانس و ولتاژ شبكه برق كشور را بر عهده دارد . اصولا انجام وظايف ديسپاچينگ به كمك بخش مخابرات صنعت برق امكان پذير ميباشد و لذا نام ديسپاچينگ همواره در كنار مخابرات مي آيد  .  در كل وظايف و اهداف مهم بخش ديسپاچينگ و مخابرات در صنعت برق كشور عبارتند از :
1-    برقراري ارتباطات سيار مورد نياز  :
      سيستم ديسپاچينگ وظيفه دارد پيامهاي كلامي و نوشتاري لازم را براي ارتباط بين مديريت تعمير و نگهداري و گروه هاي نگهداري و تعميرات و ارتباط بين مديريتي را به طور سيار فراهم سازد .
2-     ارتباط ثابت مكالماتي براي مقاصد اداري  ،  مديريتي  و  عملياتي  :
       ارتباط بين مراكز ديسپاچينگ و پستها ، نيروگاهها و مراكز اداري و مديريتي شبكه برق كشور توسط سيستم ديسپاچينگ و  مخابرات برق كشور برقرار ميشود .
3-    نظارت و كنترل سيستم قدرت از طريق برقراري ارتباط ميان نيروگاهها ، پستهاي انتقال و توزيع با مراكز ديسپاچينگ مربوطه  :
       مديريت مصرف انرژي و اعمال خاموشي در مواقع لازم و يا رفع خاموشي پس از زمان لازم از طريق سيستم ديسپاچينگ و مخابرات
4-     حفاظت الكتريكي شبكه  :
        به منظور جلوگيري يا به حداقل رساندن آسيب به مدارها و تجهيزات شبكه هاي انتقال و فوق توزيع و بهبود تداوم برق رساني به مشتركين ، كنترل اعمال فرمان به اين وسايل حفاظتي از وظايف سيستم ديسپاچينگ ميباشد .
5-    حفظ كيفيت برق تحويلي به مشتركين از لحاظ ثبات فركانس و ولتاژ برق  :
       اين وظيفه مهم ترين و اصلي ترين هدف سيستم ديسپاچينگ و  مخابرات صنعت برق است كه بسياري از اهداف و وظايف ديگر به طور جانبي در ارتباط با آن قرار ميگيرند. سيستم وظيفه دارد در حالت گذرا و در پاسخ فرمانهاي بسيار كوتاه بر شبكه برق نظارت كرده و تغييراتي را كه منجر به حوادث مي شوند ببيند و ثبت كند و دستور لازم در ارتباط با آنها را صادر نمايد 0
6-     ايجاد سيستم هاي اطلاعاتي مورد نياز  
7-     ارتباط نقطه به نقطه ميان پستها در مواقع مانور شبكه
ب  :  ساختار يك سيستم ديسپاچينگ و تجهيزات آن شامل قسمتهاي ذيل مي باشد  0
1    ـ  تجهيزات فيلد شامل پايانه هاي H.V.I  ،  رله هاي وضعيت و كابلها و  تابلو مارشالينگ  و  …..
2    ـ  سيستم تله كنترل و تله متري  ( R.T.U )
ـ  تجهيزات مخابراتي ـ  تجهيزات مركز
- استقرار :
1-    معاونت بهره برداري بمنظور عملي نمودن رويكرد فوق ، طي جلساتي مشترك در زمينه هاي فني و مالي بخش هاي توليد و انتقال و بازديدهاي با برنامه يا موردي از نيروگاهها و ايستگاههاي برق اقدام به جهت دهي ، برنامه ريزي ، هماهنگي و پيگيري امور مربوطه مي نمايد ميزان آمادگی واحدهای نيروگاهها در ماهها و فصول مختلف سال با توجه به مشکلات و محدوديتهای تولید موجود در شرایط محیطی تعیین و ابلاغ میگردد.
2-    سهمیه تولید انرژی ماهانه و سالانه نیروگاهها با توجه به مشکلات و محدوديتهای تولیدموجودو در نظر گرفتن تعمیرات واحدها  با هماهنگی شرکت توانیر تعیین و به شرکتهای مدیریت تولید ابلاغ ميگردد.
3-    نظارت بر انجام بموقع انواع تعمیرات پیش بینی شده واحدهای نیروگاهی که توسط شرکت توانیر و برق منطقه ای خوزستان تعیین گردیده است.
4-    نظارت بر وضعیت عملکرد نیروگاهها در بازار برق  از طریق بررسی گزارشات عملکردی نیروگاهها دراین بازار و پیگیری هرگونه  موارد مالی و فنی تا حصول نتیجه مطلوب ونهایی انجام می پذیرد.
5-    باتوجه به مسایل و محدودیتهای موجود در تجهیزات نیروگاههاپروژه های بهینه سازی و سرمایه گذاری اختصاصی  با هماهنگی و همکاری شرکتهای مدیریت تولید و در صورت لزوم استفاده از خدمات مهندسین مشاور ، تعریف و پس از آن اخذ اعتبارات لازم از شرکت توانیر ، پیمانکار ذیصلاح با انجام تشریفات قانونی انتخاب میگردد. ضمناً در زمان انجام پروژه ها نیز نظارتهای لازم توسط مدیریت تولید یا مهندسین مشاور اعمال میگردد.
6-    نظارت بر بهره برداری از تجهیزات نیروگاهها مطابق با استاندارد ها و دستورالعملهای معتبر ذیربط توسط مدیریت تولید یا مهندسین مشاورصورت میگیرد.
7-    بودجه پیشنهادی نیروگاهها در بخشهای تعمیرات اساسی شامل دستمزد و قطعات و مواد مصرفی ، پروپزه های بهینه سازی ، جاری با هماهنگی نیروگاهها و مدیریت بودجه شرکت برق منطقه ای تهیه و در جلسات دفاعیه بودجه در شرکت توانیر پس از بحث و بررسی به تصویب نهایی میرسد.
8-    بمنظور افزایش راندمان واحدهای نیروگاه ، همچنین کاهش تلفات مصرف داخلی نیروگاهها ، پس از انجام بررسیها و مطالعات لازم در صورت نیاز پروژه های بهینه سازی و اصلاحات لازم انجام و اعمال میگردد.
9-    بمنظور کاهش حوادث و اتفاقات در نیروگاهها فرمتهایی با توجه به دستورالعملهای شرکت توانیر و برق منطقه ای خوزستان تهیه و به شرکتهای مدیریت تولید ارسال شده تا در صورت بروز هرگونه حادثه پس از انجام بررسیهای لازم نسبت به تکمیل فرمت و ارسال آن به معاونت بهره برداری اقدام نمایند.
10-      مواد و تجهیزات و قطعات یدکی ازطریق سیستم انبار مکانیزه ویا درخواست بخش های تعمیراتی وبا تایید و نظارت دفترمهندسی نیروگاه به بخش تدارکات ارسال میگردد و کالای مورد نیازخرید داخل یا خارج میگردد در ضمن نظارت عالیه براجرا و استفاده بهینه بعهده دفترنظارت میباشد.
باتوجه به افزايش ده درصدي بارشبكه توزيع سالانه بايستي ده درصد به شبكه موجود توزيع اضافه گردد واز طرفي باتوجه به شرايط آب و هوايي خوزستان و استهلاك سريع تجهيزات توزيع مي بايست حداقل 5 درصد شبكه موجود به نحو مطلوب اصلاح و بازسازي گردد.
باتوجه به اين سياست كلي دفاتر فني شركتهاي توزيع سالانه به كمك مشاورين و كارشناسان نيازهاي اساسي شبكه را مطالعه ، بررسي و اعلام نموده و سپس اعلام مراتب جهت تصويب به معاونت توزيع برق منطقه اي اعلام م يگردد. بديهي است باتوجه به سياستهاي لان برق منطقه اي وباتوجه به اولويتهاي انجام فعاليتها اعتبارات لازم دراختيار شركتهاي توزيع قرار مي گيرد. بديهي است براساس شرح خدمات قرارداد هاي في مابين شركتهاي توزيع وپايان هرسال مي بايست عملكرد حداقل انحراف از برنامه پيشنهادي را داشته باشد. براساس مفاد قراردادهاي فيمابين شركتهاي توزيع موظف به كاهش نرخ انرژي توزيع نشده ، تلفات و خاموشي مي باشند كه اين امر به كمك شركتهاي مشاور كنترل گرديده و همواره نكات فني موردنياز جهت ارتقاء بهره وري از شركتها و مشاورين اخذ و پس از بررسي و تصويب به شركتهاي توزيع جهت اجرا ابلاغ مي گردد. باتوجه به رشد سالانه 10 درصدي بار اصولاً مي بايست هرسال يك دهم شبكه هاي موجود ايجاد مي گردد همچنين باتوجه به ويژگي
شرايط محيطي استان خوزستان درتاثير مستقيم براستهلاك سريع شبكه مي بايست سالانه 5 درصد شبكه موجود اصلاح گردد كه درخصوص اين امر وباتوجه به رشد وتوسعه مناطق مختلف تحت پوشش اين شركت برنامه ريزي جهت توسعه و اصلاح شبكه توزيع باتوجه به تعرفه هاي مختلف انجام ميگيرد وپس از تاييد طرح موافقتنامه 5ساله با سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور در دستوركار شركت قرارگرفته وتمام قسمتها مكلف به اجرا و به تحقق رسيدن اين برنامه مي باشند.با مطالعه و بررسي نيازهاي شبكه توزيع در شرايط ويژه آب و هوايي خوزستان ، شرح خدمات مشاورين تهيه گرديده و پس از شناسايي شركتهاي واجدشرايط ، شهرهاي موردنظر جهت مطالعه جهت شناسايي و به پيمانكاران (مشاورين) واگذار مي گردند. دراين امر باتوجه به طرح جامع شهري و اطلاعات شبكه ، بار و انرژي تمامي تجهيزات سالم و معيوب شناسايي و برداشت مي گردند. برآورد كوتاه مدت بار باتوجه به روند توسعه اجتماعي ، اقتصادي ، صنعتي و كشاورزي هرمنطقه انجام گرفته و بار موردنياز درسالهاي آتي درهر بخش مشخص مي گردد. بديهي است طرحهاي پيشنهادي بايستي شامل ارائه راه حل جهت رفع مشكلات موجود شبكه ، ارائه طرح مناسب جهت افزايش قابليت اطمينان سيستم و كاهش بي برقي و غيره باشد. كه دراين راستا هم اكنون طرحهاي جامع اهواز ،دزفول، بهبهان ، گچساران دردست تهيه مي باشد. معاونت  نظارت توزيع طي يک برنامه موثر و هدفمند از سال 1379 تا کنون با بهره گيري از تخصص کارشناسان مجرب در بخش  توزيع به نظارت کمي وکيفي شبکه هاي توزيع در محدوده دو استان خوزستان وکهگيلويه وبوير احمد پرداخته است . در اين برنامه با پيروي از اهداف  کلی برق منطقه اي وشرکت تخصصي مادر همگام با ساير بخشهاي توزيع نسبت به  مکانيزه نمودن سيستم نظارتي و با بهره گيري ازتوانمندي هاي چهار شرکت مشاور دانشمند ، غرب نيرو ، غدير نيرو ومشيران ، در ا مر نظارت مستمر ومقيم  در سطح شبکه هاي  شرکت توزيع خوزستان در دوبخش شمالي وجنوبی شامل25 شهرستان وشهر  ، شرکت توزيع اهوازدر هفت منطقه شهروحومه و شرکت توزيع کهگيلويه وبوير احمد در سه ناحيه کهگيلويه ، بوير احمد و گچساران اقدام نموده است . معاونت توزيع در راستاي ارتقاء کيفي طراحي واجراي شبکه هاي توزيع از چهار شرکت مشاور غرب نيرو ، غديرنيرو ، دانشمند ومشيران به منظور نظارت بهينه بر روند صحيص اجراي دستورکارها دعوت به عمل آورده است. شرکت هاي مذکور تمامي فعاليت هاي طراحي واجراي دستورکارها را براساس استانداردها و ودستور العملها ي مربوطه در مراحل مختلف برنامه ريزي  ، طراحي ، تهيه وتامين مصالح ، برگذاري مناقصات، اجراي دستور کارها و تحويل وتحول پروژه ها مورد بررسي قرار ميدهند . در خصوص مطالعات شبکه هاي توزيع از شرکت هاي مشاوره اي قدس نيرو ، دانشمند ، متن ، غدير نيرو ، مشيران ، جهت مطالعات شبکه توزيع مناطق نمونه از شهرستانهاي نمونه اهواز ، آبادان ، بهبهان شوشتر ، دزفول وگچساران با هدف کاهش تلفات الکتريکي شبکه هاي توزيع کاهش خاموشي ها وکاهش انرژي توزيع نشده شبکه هاي توزيع استفاده مي نمايد. شرکت هاي مذکور ضمن مکانيزاسيون شبکه هاي توزيع مناطق مربوطه ، با استفاده از نرم افزارهاي مهندسي مورد تاييد شرکت توانير وبرق منطقه اي خوزستان  ، شبکه را مورد تجزيه وتحليل قرار داده وبراساس نتايج تحلي طرح  ضمن پيش بيني رشد بار طرح اصلاحي تهيه جهت اجرا به شرکت هاي توزيع تحويل مينمايند . در حال حاظر طراحي شهرستان آبادان واهواز به پايان رسيده وطراحي در ساير شهرستانها در حال انجام است.جهت انجام محاسبات مهندسي ومطالعات شبکه توزيع  در برق منطقه اي خوزستان از فناوريهاي جديد اطلاعاتي شرکت هاي مشاور دانشمند ، غدير نيرو ،  مشيران  و متن  در شهرستانهاي نمونه  شوشتر ، دزفول ، بهبهان و گچساران استفاده شده است . دراين پروژه ها بوسيله نرم افزارهاي  Modec ، Matnex و Table curve  اطلاعات شبکه وارد رايانه شده و بروز رساني نيز ميشوند و جهت انجام محاسبات و مطالعات شبکه نيز از نرم افزارهاي Digsilent  ، Osp ،  Spc و Calculux استفاده ميشود   مديريت نظارت  با ايجاد بانک اطلاعاتي طرح توزيع در محيط برنامه نويسي Access Microsoft وپردازش اطلاعات مربوط به صورت وضعيتهاي ارسالي شرکت توزيع تاييد شده توسط مشاور و اعمال کدهاي نظارتي به صورت وضعيتهاي مذکور از فناوري اطلاعاتي جديد استفاده نموده است. مديريت اجرايي طرحهاي توزيع با استفاده از بانک اطلاعاتي Access اطلاعات مربوط به صورت وضعيتهاي قراردادهاي پنجگانه شرکتهاي توزيع و شرکتهاي مشاور را پردازش مينمايند.ازنيمه دوم مهرماه 83 قراردادهاي نظارت برفعاليتهاي بهره برداري و خدمات مشتركين با شركتهاي مهندسين مشاور منعقد گرديد و پس ازآن قريب 4 ماه مستمراً باحضور مجري طرحهاي توزيع ، كارشناسان دستگاه نظارت عاليه و كارشناسان شركتهاي مهندسين مشاور جلساتي برگزارشد ومذاكرات لازم صورت پذيرفت كه حاصل آن بصورت يك دستورالعمل تدوين ودرتاريخ 27/10/83 جهت اجرا به شركتهاي توزيع نيروي برق و شركتهاي مهندسين مشاور توسط مديرعامل برق منطقه اي ابلاغ گرديد. متعاقباً شركتهاي مهندسين مشاور جلساتي را در شهرستانها و نيز ستاد شركتهاي توزيع برق كه تحت پوشش فعاليتهاي آنها بود برگزار نموده وهمچنان درصورت لزوم اين جلسات برگزار مي شوند واز طرف ديگر در ستاد معاونت نظارت برتوزيع مقررگرديد كه درجهت اجرايي شدن دستورالعمل، رفع ابهام ها، هدايت فعاليتها، اولويت بندي كارهاي تحت انجام ، ارائه راه حلها و تجزيه وتحليل و تصميم گيري درخصوص روشهاي پيشنهادي جلساتي باحضورمجري و كارشناسان طرحهاي توزيع ، كارشناسان دستگاه نظارت
عاليه، كارشناسان شركتهاي مهندسين مشاور وحسب مورد مديران ومسئولان ذيربط درشركتهاي توزيع ومديران و مسئولين مربوطه درحوزه معاونت توزيع و ستادشركت برق منطقه اي تشكيل گردد. اززمان ابلاغ دستورالعمل تاكنون تقريباً هردوهفته يكبار جلسه مذكور تشكيل شده و صورتجلسات مربوطه توسط مجري طرحهاي توزيع تهيه، عنداللزوم ابلاغ و نگهداري مي شوند.دريافت  برنامه زمانبندي تعميرا ت پيشگيرانه ودوره ي از معاونت بهره برداري  شرکت توزيع  نظارت بر کيفيت اجراي تعميرات  پيشگيرانه ومقا يسه با برنامه زمانبندي وارايه گزارش نوا قص به دستگاه نظارت برق منطقه اي.نظارت برو ضعيت عملکرد شرکتهاي توريع در رسيدگي به حواد ث وا تفاقات شبکه و استقرار نرم افزار حواد ث و ثبت کامل اطلاعات  حواد ث شبگه .بازديد از شبکه هاي روشنايي معابر و ارايه گزارش از وضعيت روشنايي به برق منطقه اي .بازديد شبانه از روشنايي معابر تومسط دستگاه نظارت  برق منطقه اي و ارايه گزارش به شرکتهاي توزيع جهت اصلاح و بهبود روشنايي. دريافت برنامه زمانبندي بازديد و تست دوره ا ي لوازم اندازه گيري و نظارت  بر اجراي آ ن  در شرکتهاي توزيع  مربوط.ه.برق منطقه اي  کليه نوا قصي که ا ز طرف مشاورين ارايه مي شود پس از تاييد دستگاه  نظارت  برق منطقه اي آنها را به شرکتهاي مربوط  جهت اصلاح ارسال مي نمايد.دستگاه نظارت برق منطقه اي کليه عملکرد شرکتهاي مشاور تحت نظارت عا ليه دارد و عملکرد آنها را مورد بررسي مينمايد.
از سال 62 به منظور ايجاد يك سيستم SCADA طرح كنترل از راه دور 10 پست از پستهاي ناحيه مركز انجام شد و بر اساس اين ساختار قسمت كنــترل شبــــــكه ناحيه مـــركز تشكـــيل گرديد اين مجموعه علاوه بر نظارت از طريق سيستم موجود كليه عمليت هاي ايستـــــگاههاي ناحيه مركز را انجام مي داد. اين قسمـــت بــدليل عدم ساختار تشكيلاتي مناسب  داراي ضـــــــعف هاي بود داراي ضعف هاي بود. از جمله جمع آوري اطلاعات آماري كه از ضعف سيستم  SCADA ناشـــــي ميشود . در سال 76 جهت ايجاد هماهنگي  ميان توزيع و انتقال ، امور كنترل شبــــــكه خوزستان در برق ايجاد شد كه وظيفه كنترل كليد خاموشي ها 11و33و132 كيلوولت را بعهده داشت.با تـــوجه به ماهيت كار اين بخش با ديسپاچينگ در سال 83 اين دو مجـــموعه ادغام و تحت عنوان امــــــور ديسپاچينگ فوق توزيع شروع بــــكار نمودند. هم اكنـــون كلـــيه برنامه ريزي خــاموشي 11و 33 و 132و230و400 كيلوولت در اين مجموعه انجام ميگردد.
 جهت تهيه دستــــورالعمل هاي كاري كميتهاي متشـكل از بــهره برداري و ديسپاچينگ شروع بكار نموده است . جهت مكانيزه نمودن ذخيره اطلاعات دريافتي نيز قرار دادي با يــــــك  شركت ايراني منعقد شده است.
با توجه به شرايط نيروي انساني موجود تا كنون جهت تهيه گزارش كارهاي ذيل به انجام رســــيده است بدليل عدم كنترل ONLINE بر روي شبكه دو فرم جمع آوري بار تهــيه شده كه پيـــــك همزمان و غير همزمان فيدرها و ترانسهاي فوق توزيع ناحيه مركز بعلاوه بار خطوط 132 كيلوولت مركز، همچنين ترانسهاي انتقال كل شبكه خوزستان ياد داشت مي گردد . پس جـــــهت تهــيه گزارشــهاي كلان وضعيت نيروگاهها و انرژي توليدي آنها نيز از ديسپاچينگ منطــقه اي دريــافت و به گزارشهاي فوق افزوده ميگردد تا جهت تهيه گزارشهاي كلان مديريتي  بخش آمار تحويل گردد.
جهت کاهش بار رله های فرکانسی در شبکه موجود است که با توجه به تنظیمات آنها در رنج های مختلف، خاموشی اعمال کرده و کاهش بار می دهند.
ولی چنانچه با این کاهش بار نیز فرکانس عادی نشود اجباراً باید با فرمان قطع به بریکرها کاهش بار داد.
گروه برنامه ریزی جهت تعمیرات دوره ای ، آچارکشی ، سرویس و بازدید ها بصورت سالیانه برنامه ریزی می کنند و مجدداً این برنامه کاری بصورت ماهانه یا هفتگی بررسی و جهت اجرا به گرووهای کاری و قسمتهای مرتبط اعلام می شود.
بمنظور تحقق رويكرد فوق ، انتقال انرژي حول سه محور زير صورت مي پذيرد .
-    نظارت بر شبكه انتقال و پيگيري مشكلات و كمبودهاي تجهيزات موجود در شبكه و عادي كردن شبكه كه تماماً مطابق دستورالعملها و روشهاي مناسب تدوين شده موجود  انجام مي گيرد و نتايج آن در ايستگاههاي انتقال و فوق توزيع و دفاتر مديران نواحي ثبت و نگهداري ميشود . عملكرد جامع اين قسمت در تعميرات پيشگيرانه و اعلام وضعيت بار بمنظور تعيين نقاط بحراني شبكه دائماً گزارش ميگردد .
-    پيش بيني نيازهاي بهره برداري اعم از مالي و يا فني سيستم در جلسات  مشترك با مديران بهره برداري نواحي ، مديران مالي ، مديريت  فني و مهندسي شبكه و معاونت بهره برداري انجام و تصميمات ساليانه بر مبناي پيش بيني كوتاه مدت و بلند مدت سيستم اقدام مي گردد .
اعلام نقاط پر بار و بحراني شبكه جهت ارائه طرح و توسعه شبكه و يا پيش بيني موارد بهينه سازي سيستم در برنامه ساليانه مديريت بهره برداري و مديران بهره برداري نواحي قرار دارد .
معاونت بهره برداري بمنظور عملي نمودن رويكرد فوق ، طي جلساتي مشترك در زمينه هاي فني و مالي بخش هاي توليد و انتقال و بازديدهاي با برنامه يا موردي از نيروگاهها و ايستگاههاي برق اقدام به جهت دهي ، برنامه ريزي ، هماهنگي و پيگيري امور مربوطه مي نمايد .  اولين مراكز ديسپاچينگ در ايران قبل از انقلاب نصب و راه اندازي شده است كه بعنوان نمونه مي توان از  RDC  اهواز نام برد كه در سال هاي  1355  و  1356  راه اندازي گرديده است  0
مناقصه ديسپاچينگ هاي منطقه اي از سالهاي  1363  تا  1364  برگزار گرديد و كشور ايران از لحاظ شبكه الكتريكي به شش منطقه تحت كنترل به شرح ذيل تقسيم گرديد  :
ـ  ديسپاچينگ منطقه اي تهران
ـ  ديسپاچينگ منطقه اي اصفهان
ـ  ديسپاچينگ منطقه اي شمالشرق
ـ  ديسپاچنيگ منطقه اي شمالغرب
ـ  ديسپاچينگ منطقه ي جنوبغرب
ـ  ديسپاچينگ منطقه اي جنوبشرق          
در هر يك از مناطق فوق يك ديسپاچينگ منطقه اي جهت نظارت  شبكه انتقال پيش بيني شده  است  و همچنين مقرر گرديده كه مراكز فوق به مركز ديسپاچينگ ملي واقع در تهران متصل شوند 0
مراكز فوق وظيقه برنامه ريزي ، حفظ  ،  پايداري و ايمني شبكه توليد و انتقال به منظور هماهنگي بين توليد و مصرف را با توجه به امكانات موجود و ظرفيت خطوط انتقال بر عهده دارد  0
با توجه به مشكلات و مسائل اجرائي ، اجراي پروژه در سالهاي 1370 تا  1372  انجام گرديد  و  از  سال 1372  مراكز فوق رسما”  كار خود را آغاز نموده اند  
 - ارزيابی و بازنگری:
بمنظور پايداري سيستم در امور توليد و انتقال انرژي مطمئن و تطبيق استقرار رويكرد با معيارهاي اثربخش تعيين شده ، معاونت بهره برداري اقدام به تعيين كميته هاي فني در بخش هاي توليد و انتقال نموده كه با انجام بازديدهاي با برنامه از ايستگاههاي برق و نيروگاهها و يا تشكيل جلسات فني و مالي شرايط موجود را مورد ارزيابي قرار داده و گزارشات مربوطه را جهت تصميم گيري دريافت مي نمايد .  
 1و 2- ميزان عملکرد تولید ( از نظر انرژی و آمادگی) نیروگاهها با ميزان پيش بينی شده مقايسه ونتیجه بررسی ها در انجام  امور برنامه ريزی تولید نیروگاهها در آینده مورد استفاده قرار میگیرد.
پس از بررسی نتایج گزارشات مربوط به تعمیرات انجام شده در یک بازه زمانی مشخص و همچنین تعمیرات در حال انجام ،  نقطه نظرات کارشناسی در جهت تحقق اهداف تصریح شده در برنامه از سوی کارشناسان ذیربط جهت رفع هرگونه مغایرت، به نیروگاهها  ارائه میگردد تا در اسرع وقت نسبت به رفع آن اقدام گردد
3-    نتیجه عملکرد نیروگاهها در بازار برق بصورت روزانه دریافت و در خصوص آمادگی تولید واحدها در ساعات مختلف روز و همچنین میزان انرژی تولیدی ، بررسیهای فنی بعمل آمده و نتیجه آن جهت اصلاح مشکلات در پیش بینی های آینده بازار اعمال میگردد. ضمناً در مواردی که واحدهای نیروگاهی در اثر عوامل خارجی متوقف شده باشند پیگیریهای لازم با هماهنگی دفتر بازار برق شرکت برق منطقه ای و شرکتهای مدیریت تولید در جهت تحقق درآمدهای ناشی از آمادگی و انرژی بعمل می آید.
4-    بکار گیری مهندسین مشاور بمنظور نظارت بر عملکرد پیمانکاران ، بررسی مجدد پروژه و در صورت نیاز ، افزایش یا کاهش حجم کار پروژه در قالب تغییر مقادیر ، بررسی امتیاز فنی پیمانکاران و سوابق کاری آنها در اجرای پروژه های صنعتی جهت انجام ارزیابی و بازنگریهای لازم صورت میگیرد. در ضمن به منظور بهبود اجرای کار، نظارت از طریق مهندسین مشاور و بخش نظارت مدیریت تولید در قسمتهای مختلف کار انجام می گردد . مقایسه جذب پیمانکاران در سال 82 و 83 : در سال 82 سه پیمانکار و در سال 83 شش پیمانکار جذب گردیده اند .   
بررسي نتايج حاصل از اجراي دستورالعمل ها و رعايت استانداردهاي موجود در نيروگاهها و مقايسه با نيروگاههاي مشابه - بررسي عملكرد حاصل از گزارشات موجود در نيروگاهها نظير لاك شيت ها ، چك ليست ها ، … و ميزان مطابقت نتايج آن با استانداردها و  
5-    دستورالعمل ها  
6-    پس از بررسی موارد استفاده بودجه اخذ شده و گزارش عملکرد بودجه شرکتهای مدیریت تولید در بخشهای مختلف ،  اقدامات لازم بمنظور اصلاح بودجه پیشنهادی برای سالجاری و سالهای آتی توسط کارشناسان ذیربط صورت میگیرد.
7-    بررسي نتايج حاصل از  انجام آزمايشات تجهيزات مورد نظر و تطبيق آنها با تجهيزات مشابه در نيروگاههاي ديگر وآناليز نتايج آزمايشات آخرين تعميرات انجام شده بر روی تجهيزات مصارف داخلی با وضعيت موجود انجام پذيرد و در صورت هرگونه مغايرت اقدامات لازم جهت رفع نقايص صورت گيرد .
گزارشات دریافتی از نیروگاهها از نظر فنی و آماری  مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار میگیرند و در خصوص انجام اصلاحات و بهینهسازی و آموزشهای لازم به پرسنل در بخشهایی که شاهد بروز حوادث و اتفاقات زیاد بوده اند تصمیم گیری واقدام میشود.    مطابقت ليست مواد ، قطعات و تجهيزات يدكي مورد درخواست نيروگاه با اموال خريداري شده و در صورت لزوم حذف و يا اضافه نمودن قطعات با قطعاتي كه مصرف بيشتري دارند  وهمچنین مقايسه جداول تامين نياز نيروگاهها و استنتاج نحوه استفاده و نگهداري اموال و مقايسه آن نسبت به سالهاي گذشته انجام میگیرد. با عنايت به اينكه قبل از استفاده از خدمات شركتهاي مشاور دربخش نظارت بر طرحها و فعاليتهاي  بهره برداري كليه صورت وضعيتهاي قراردادها يمنعقده با پيمانكاران توسط دستگاه نظارت عاليه اين شركت بررسي و تاييد مي گردد. كه اين امر علاوه حجم زياد دستوركار باعث كاهش كيفيت پروژه هاي اجرايي شده بود.پروژه ها كيفيت كارها را نيز بالا برده است . بديهي است نظارت عاليه اين شركت درصورت مشاهده ضعف كيفي و كمي دراجراي پروژه هاي مهندسين مشاور جريمه خواهدنمود.به منظور يكسان سازي رويه ها كارشناسي وخريد تجهيزات در معاونت توزيع وشركت هاي وابسته تشكيل كميته هاي با حضور شركتهاي توزيع ومشاورين فني  در معاوت توزيع ، در زمينه كيفيت تجهيزات ، مغايرت هاي مشاهده شده در دستور العملها و نيز اصلاحات احتمالي استانداردها مد نظر قرار گرفته كه با استقرار اين كميته گام مهمي در جهت بهبود اين روند برداشته مي شود.به منظور بهره وري بهينه از خدمات مشاوره اي عملکرد شرکت هاي فوق الذکر در مراحل مختلف جمع آوري اطلاعات شبکه ، مطالعات ، تهيه طرح واجراي صحيح دستورکارها توسط نظارت عاليه مورد بررسي قرار گرفته ونتايج بازديد در جلسات متعدد ي باحضور مشاورين مربوطه مورد بررسي وبازنگري قرار گرفته واصلاحات لازم صورت پذيرفته است .به منظور يكسان سازي بانكهاي اطلاعات فني شبكه هاي توزيع وانتخاب نرم افزاري كه در عين سهولت استفاده بالاترين دقت محاسباتي را داشته باشد علاوه بركاهش تنوع نرم افزارها سبب افزايش سرعت محاسبات ومقايسه راحت تر وتبادل اطلاعات سريعتر در سطح برق منطقه اي وشركت هاي وابسته ميگردد. لذا مطالعات در اين خصوص تاثير به سزائي در نتيجه گيري مطالعات فني خواهد داشت. ه منظور ارسال سريع اطلاعات شبكه توسط شركت هاي مشاور و شركت توزيع بانك اطلاعاتي يك دستي كه قابليت تبادل اطلاعات از طريق اينترنت را داشته باشد مدنظر قرار گرفته تا از اين طريق تعدادمراحل حضور مشاورين در برق منطقه اي كمتر شده ومشاور فرصت بيشتري جهت كنترل دستوركارها در اختيار داشته باشد.نتايج تست وعوامل موثر در خطاي لوازم اندازه گيري توسط دستگاه نظارت عاليه مورد برريسي قرار ميگيرد ونتايج بررسي به همراه پيشنهادات كاربردي وموثر به شركت هاي توزيع اعلام ميگردد.به علت فرسودگي شبكه ومشكلات عديده اي كه در دوران 8 سال دفاع مقدس به شبكه تحميل شده است ، امكان اتوماسيون شبكه را با مشكلات فراواني روبرو ساخه است كه در اين راستا در صورت وجود اعتبارات ساماندهي با اجراي طرح مكانيزاسيون زمينه جهت اتوماسيون شبكه هاي خوزستان فراهم مي آيد . همكنون در شهرستانهاي  اهواز ، آبادان ، دزفول ، بهبهان ، شوشتر وگچساران طرح ساماندهي شبكه درحال جرا است كه زمينه را جهت اتوماسيون شبكه هاي مربوطه فراهم مينمايد.بدنبال نتايج بسيار مثبت تشكيل گروه آمار و اطلاعات توزيع درحوزه معاونت توزيع كه سبب بهبود عملكرد شركتهاي توزيع و تصميم گيري بهتر مديران برق منطقه اي شده است اين شركت مشاورين را موظف به پيگيري علل انحراف احتمالي بين برآورد اوليه و عملكرد هرشهرستان نموده به نحوي كه درپايان هرماه هرشهرستان با برآورد عملكرد ماه گذشته خود درجهت بهبود وضعيت اقدام نمايد.
با توجه به تحليل و بررسي جداول و اطلاعات دريافتي از خطـــوط ، پستهاي فوق توزيع حاصل از توسعه مكانيزاسيون ، امر بهره بردراي از پستها را به آساني ميسر نموده است كه گزارشهاي تحليلي عملكرد رله ها و انرژي در آنها منعكس مي باشد.
همچنین جهت توسعه كل سيستم فوق توزيع خوزستان و مكانيزه نمودن آن طرحي جامع به كمك مشاور در دست تهيه مي باشد.
رله های فرکانسی موجود سالیانه توسط دفتر فنی محاسبه ، تصحیح و مورد ارزیابی قرار می گیرند.
همچنان که ذکر شد برنامه ریزیهای سالانه مجدداً بصورت ماهانه یا هفتگی بررسی می شوند و با توجه به گزارش خاموش ها که بصورت روزانه و فصلی تهیه میگردد با سالهای قبل مقایسه می شود تا در صورت زیاد شدن نسبی خاموشی ها تجدید نظر گردد. در ضمن قسمت کنترل شبکه
نیز بر ساعات خاموشی شبکه نظارت دارد.
بمنظور تطبيق استقرار با معيارهاي اثر بخش رويكرد فوق طي سال 83 ارزيابي داخلي يك ، خود ارزيابي ، ارزيابي داخلي دو و ارزيابي داخلي مالي و فني مديران بهره برداري  صورت گرفته است . فرايندهاي نظارتي طي گزارشات بازديدها و ارزيابي ها تحقق مي يابد . پيش بيني ها و اقدامات مالي و فني در جلسات مطرح و در برنامه كوتاه مدت و بلند مدت ساليانه مديران بهره برداري قرار ميگيرد . پيشرفت فيزيكي برنامه ها در مكاتبات فني و گزارشات مختلف از سوي مديران بهره برداري به مديريت بهره برداري اعلام ميگردد .
 بمنظور پايداري سيستم در امور توليد و انتقال انرژي مطمئن و تطبيق استقرار رويكرد با معيارهاي اثربخش تعيين شده ، معاونت بهره برداري اقدام به تعيين كميته هاي فني در بخش هاي توليد و انتقال نموده كه با انجام بازديدهاي با برنامه از ايستگاههاي برق و نيروگاهها و يا تشكيل    جلسات فني و مالي شرايط موجود را مورد ارزيابي قرار داده و گزارشات مربوطه را جهت تصميم گيري دريافت مي نمايد .  
            در سالهاي اخير پيشرفتهاي زيادي در طراحي و ساخت تجهيزات ديسپاچينگ ، پروتكل هاي ارتباطي و محيط هاي مخابراتي (  مانند راديو و فيبر نوري ) صورت گرفته و اين موضوع باعث تاثير گذاري شديد در پيكره بندي سيستم ديسپاچينگ شده است  0
از طرف ديگر پيشرفتهاي زيادي نيز در علم نرم افزار صورت گرفته و همچنين سخت افزار كامپيوترها نيز رشد چشمگيري يافته اند 0
با توجه به پيشترفتهاي فوق  و  گسترش شبكه هاي توليد و انتقال ، نياز به تغيير در پيكره بندي سيستم ديسپاچينگ و جايگزيني آن با سيستم هاي ديسپاچينگ مدرن احساس گرديده كه پروژه طرح جامع ديسپاچينگ خوزستان از اول سال  1384  آغاز گرديده و در طرح فوق تغيير سيستم  A.O.C  جنوبغرب و نيز انجام  مراكز ديسپاچينگ RDC  پيش بيني گرديده است  0

نقاط قوت:    
با توجه به دعوت از مشاورين متعدددر برق منطقه اي خوزستان وبکارگيري روشهاي مختلف توسط هرمشاور ونيز استفاده از نرم افزارهاي متفاوت،دستگاه نظارت عاليه با مقايسه روشهاي اجرائي هر مشاوردر بررسي نتايج حاصله علاوه برمقايسه توانائي مشاورين ، به  بهترين گزينه قابل اطمينان جهت انجام در ساير نقاط دست پيدا ميکند.
شبکه خوزستان از نظر وسعت وتراکم بار يکي از مسيع ترين وپر بار ترين شبکه کشور مي باشد وبه علت مشکلات ناشي از هشت سال جنگ تحميلي دچار صدمات گسترده اي گرديد که هنوز آثار آن در شبکه هاي توزِيع گريبان گير مجموعه بهره بردار مي باشد .
- زمینه های بهبوددر بخش تولید عبارتند از:
  - بهینه نمودن سیستمهای الکتریکی ، مکانیکی ، ابزار دقیق و شیمی به منظور بهبود روند کاری تجهیزات و در نهایت پایداری و ثبات شبکه و افزایش تولید .
  - تامین برق مورد نیاز شبکه سراسری ، پایداری شبکه برق در بخش خرید انرژی و تعمیرات اساسی و جاری نیروگاهها باعث پایداری تاسیسات و به ظرفیت اسمی رسیدن واحدهای نیروگاهی خواهد شد .
  - بهبود در بهره برداري واحدهاي نيروگاهي ازطریق:كاهش استهلاك تجهيزات وتاسيسات نيروگاهي، افزايش راندمان وبهره وري دربخش هاي نيروي انساني وتجهيزاتي، صرفه جوئي اقتصادي ، افزايش عمرتاسيسات وتجهيزات، رضايت خاطربهره بردار و مشتريان.
  - كدگذاري ومكانيزه نمودن سيستم انبارنيروگاههاجهت استفاده بهترو به موقع ازتجهيزات تامين شده:درحال حاضرسيستم انبارنيروگاه گازي آبادان كدگذاريGE را دارا ميباشدوسيستم مكانيزه وكدينگ نيروگاه نيز از سال1383برقرارشده است. درخصوص نيروگاه رامين نيز ازسال1360سیستم كدينگ تاتابرقرار بوده و نيروگاه درتلاش است كه سيستم كدينگB توانيربه نام TMCراجايگزين سيستم كدينگ تاتا نمايد.
-  بهبود در بهره برداري صحيح و انجام تعميرات به موقع پيشگيرانه جهت جلوگيری از بروز خسارات وارده به تجهيزات مصارف داخلی نيروگاهی، افزايش راندمان و بهره وري در بخش هاي نيروهاي انساني ، تجهيزاتي و جلوگيری از استهلاک تجهيزات مصارف داخلی نيروگاهی و استفاده بهينه از قطعات يدکی .
بررسي عملکرد شرکت هاي مشاور ومقايسه روشهاي اجرائي ونرم افزارهاي مورد استفاده ، بهترين گزينه را جهت استفاده بهينه از خدمات مشاورهاي ونيز تعيين وشرح خدمات مشاوره اي در سالهاي آتي را بهبود مي بخشد.
واژه های مرتبط: ایزو، گواهینامه ایزو ، استاندارد ایزو ، شرکت گواهی دهنده ایزو ، مشاوره ایزو ، مشاور ایزو، اخذ ایزو،ایزو 9001 ، الزامات ایزو



ثبت نظر شما

نام :

ایمیل :

نظر :



  • ایزو کارت چیست ؟
    با مزایای ایزو کارت آشنا شوید
  • ایزو چیست ؟
    سازمان جهانی استاندارد سازی
  • ایزو 9001
    استاندارد جهانی مدیریت کیفیت
  • ممیزی ایزو
    راهنمای نحوه ممیزی
  • شرکت گواهی دهنده ایزو
    معایب سیستم های سنتی اخذ ایزو
  • استاندارد محیط زیست
    ایزو 14001 : استاندارد جهانی محیط زیست
  • ممیزی ایزو
    روش اجرايي مميزي داخلي ایزو , استاندارد ایزو , پیاده سازی ایزو , روش اجرایی ایزو,
  • مستندات ایزو
    راهنمايي هاي براي تهيه مستندات سيستم مديريت كيفيت ایزو , گواهینامه ایزو , دستورالعمل ایزو , ایزو18001,
  • نظامنامه ایزو
    نظامنامه کيفيت ایزو , ایزو 9001, دانلود ایزو , پیاده سازی ایزو,
  • اخذ گواهینامه ایزو
    ایزو، گواهینامه ایزو ، استاندارد ایزو ، شرکت گواهی دهنده ایزو ، مشاوره ایزو ، مشاور ایزو، اخذ ایزو،ایزو 9001 ، الزامات ایزو
  • ایزو چیست؟
    ایزو، گواهینامه ایزو ، استاندارد ایزو ، شرکت گواهی دهنده ایزو ، مشاوره ایزو ، مشاور ایزو، اخذ ایزو،ایزو 9001 ، الزامات ایزو

آخرین مقالات


پرداخت آنلاین توسط کلیه کارت های عضو شبکه شتاب بانکی
تمامی خدمات این فروشگاه ، حسب مورد ، دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه می باشد و فعالیت این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد .

بالا